LatviskiIn EnglishПо-русски

Latvijas RC Drift Forums

Радиоуправляемые
дрифт авто
и многое другое
.

Bieži uzdotie jautājumi

Par šasijām 

 

Kādas šasijas ir izplatītas Latvijā un Lietuvā? 

 

Latvijā - HPI Sprint 2, Tamiya TT01/TT01E

Lietuvā - HPI Sprint 2, HB Cyclone S/TC/TC-FD, HSP Flying Fish

 

Ar ko atšķiras dažādas šasijas? 

 

Ar komponentu izkārtojumu, materiāliem, regulējumu un uzlabojumu klāstu. Šasijas izvēle vairāk ir gaumes lieta, perfektas šasijas nav, un visdrīzāk, nekad nebūs.

 

Ar ko atšķiras iesācēju līmeņa šasijas no pro-šasijām? 

 

Ar materiāliem, ģeometriju, konstrukciju. Iesācējiem domātās šasijas var salikt vakara laikā, likt betona sienā caurām dienām, un ja kaut-kas saplīst, rezerves daļas ir lētas un plaši pieejamas. Pieredzējušiem braucējiem domātās šasijas piedāvā vairāk regulējumu, lielāku stūres leņķi, labāku izsvarojumu utml., bet prasa vairāk izpratnes, biežāku apkopi un nav tik izturīgas.

 

Vai var uzlabot iesācēju šasiju līdz pro-šasijas līmenim? 

 

Nevar. Dārgākie uzlabojumi, kurus ir vērts likt TT01 vai Sprint 2 ir oneway diferenciālis un priekšējās pusasis ar kārdāniņu. Viss pārējais, ieskaitot karbona konversijas, ir no kategorijas "Sparco uzlīmes +5 z.s.". Tādas lietas kā alumīnija sviras tikai izskatās labi, bet braukšanu, labākajā gadījumā, neietekmē. Ja gribas iztērēt naudu - pērciet labu elektroniku - brushless motoru, LiPo akumulatorus, lādētāju, 2.4GHz pulti.

 

Kā ir ar eksotiskām šasijām? 

 

Jārēķinās ar grūtībām rezerves daļu un uzlabojumu meklējumos. Pat ar salīdzinoši populāru HPI Sprint 2 dažreiz rodas problēmas Rīgā piemeklēt kādu gultni, kur nu ar vēl mazāk izplatītu modeli. Izdevīgi pārdot lietotu eksotiku arī nesanāks.

 

Kas ir šasijas klons? 

 

Atšķirībā no "precīzām iPhone kopijām", "ķīniešu iPad", un tamlīdzīgiem produktiem, kuriem nav nekā kopīga ar oriģinālu, vairākums šasijas klonu ir uzmanības vērti, jo tiek ražoti pēc tiem pašiem rasējumiem, kas oriģināli, bet no zemākas kvalitātes materiāliem, un maksā 2-3 reizes lētāk. Riska faktori ir ritošās daļas detaļas, kas netur niknāku motoru jaudu (pusasis, vārpstas, reduktori), un detaļas, kurām ir svarīga precizitāte (lodbalsti, amortizatori). Tos nāksies nomainīt pret oriģinālām, vai uzlabotām detaļām. Nav "sēdies un brauc" variants, bet braucējam, kas vēlas būvēt braucamo pa skrūvītei, klons būs labāks naudas ieguldījums par iesācēju līmeņa šasiju.

 

Kādas detaļas nolietojas visātrāk? 

 

Riepas, zobrati, pusasis, siksnas un kardāni (attiecīgo piedziņu modeļiem), reizēm nolūzt kāds plaukts (nevar tikt uzskatīts par dabīgu nolietošanos). Kolektoru motoriem mēdz nodilt ogles (skatīt elektromotoru uzbūvi populārzinātniskajā literatūrā). Vajag rēķināties, vismaz viena virsbūve tiks pilnībā iznīcināta treniņos. 

 

Kur meklēt rezerves daļas? Kas ir savietojams no citiem modeļiem? 

 

Populāriem modeļiem rezerves daļas ir atrodamas daudzos interneta veikalos, kā arī pie citiem šī modeļa īpašniekiem. Sīkie plastmasas štruntiņi un skrūves tiek tirgotas komplektos, tāpēc ir liela iespēja sīkumus sameklēt tepat vietējo braucēju vidū. Savietojamo detaļu klāsts dažādiem modeļiem atšķiras, bet riteņi, zobrati, stiepņi, uzgaļi, skrūves un gultņi vairākumam būs salīdzinoši universāli.

 

Man mašīna neiet, netieku galā pats salabot. 

 

Modeļa apkalpošana un remonts ir neatņemama hobija sastāvdaļa, tāpēc nāksies vien pašam mācīties. Lasiet instrukcijas, meklējiet atbildes šī un citu forumu meklētājos, vai vienkārši Google. Ja tomēr nesanāk - uzdod jautājumu forumā, vai labāk, nāc uz treniņiem un Rīgas Jauno Tehniķu Centra pulciņu.

 

Par riteņiem 

 

Ar ko atšķiras dažādi diski? 

 

Izņemot izskatu un krāsu, galvenā rakstūrība ir iznesums milimetros, respektīvi - kāds būs šasijas platums. Riteņi ar lielāku iznesumu (~7mm) noder palielinot stūres izgriezuma leņķi, un labāk izskatās ar platām virsbūvēm. Mazāks iznesums (0-3mm) der 185mm un 190mm platām virsbūvēm. 

 

Ar ko atšķiras dažādas riepas? 

 

Ar formu, izskatu un plastmasas sastāvu. Braukšanu ietekmē tikai pēdējā īpašība. Cietākas riepas noder uz tepiķa un citiem segumiem ar labu saķeri, lai padarītu driftu pludenāku, vai vismaz iespējamu, ja iet runa par vāju kolektormotoru. Mīkstākām riepām ir labāka saķere uz flīzēm un asfalta, lai palielinātu ātrumu un kontroli. Izvēloties riepas sacensībām, ņemiet vērā, ka pāru braucienos ir jāpielāgojas pretinieka ātrumam!

 

Kādas riepas ir populārākās vietējiem braucējiem? 

 

Oriģinālās HPI T-Drift un to ķīniešu kloni, dažādu veidu Street Jam ražojuma riepas, un no santehnikas caurulēm paštaisītās. Paštaisīto riepu aktualitāte gan samazinās, kopš parādījās lētas riepas no ķīnas, kuru komplekts ar visu sūtīšanu izmaksā ap 5 Ls, un ir braucams vairākus mēnešus.

 

Kā cietu riepu uzbortēt uz cieta diska? 

 

Populāra iesācēju problēma. Riepas jāuzsilda verdošā ūdenī, kas liks tām izplesties un palikt mīkstākām.YouTube var sameklēt video pamācības.

 

Par regulējumiem 

 

Kas ir CS? 

 

CounterSteer Ratio ir attiecība starp aizmugurējās un priekšējās ass griešanās ātrumu. Piemēram, 2.0 vai 100% nozīmē, ka aizmugurējie riteņi griežas divreiz ātrāk par priekšējiem. 

 

Kas ir FDR? 

 

Rear Final Drive Ratio ir attiecība starp motora un aizmugurējās ass apgriezieniem. Piemēram, 6.0 nozīmē, ka lai aizmugurējie riteņi izdarītu vienu apgriezienu, ir nepieciešami 6 motora apgriezieni. 

 

Par baterijām un ladētājiem

 

Ar ko atšķiras dažādas baterijas? 

 

Ar brendu, ķīmijas tipu, šūnu skaitu, formu, izmēru, apjomu, atdevi, konektoru. 

 

Kādi brendi ir ieteicami? 

 

Pa cik driftā slodze ir minimāla, baterijas izvēle ir mazāk atbildīgs process, nekā šosejas vai bezceļa modeļiem. Vietējo braucēju vidū ir populāri Turnigy LiPo akumulātori, kuru rakstūrības ne vienmēr atbilst iepakojumā norādītām, bet ir pietiekami labi par savu cenu. 

 

Kāda ir atšķiriba starp NiMH un LiPo? Kuru izvēlēties? 

 

LiPo ir daudz modernāka ķīmija, kuras vienīgās īpašības ir ugunsnedrošība un slikta sadzīvošana ar zemām temperatūrām. Pirmā problēma tiek atrisināta ar "LiPo safe bag" - ugunsdrošu maisu, un balansējošo lādētāju, kas novēro katru baterijas šūnu atsevišķi, un novērš bīstamo pārlādi. Otrai problēmai risinājuma nav, ja gribiet vārtīties kupenās - pērciet NiMH aķīti. Tas arī ir to vienīgais pielietojums driftā, kopš tirgū pārādījās lētie ķīniešu LiPo un balansējošie lādētāji.

 

Šūnu skaits? Forma? Izmērs? 

 

Ja šasijas instrukcijā nav norādīts citādi, jums derēs "6-cell NiMH" un "2-cell LiPo" stick pack. Vairākums veikalu ļauj atlasīt, vai kā citādi atzīmē, baterijas, kas ir domātas driftā izmantojamām 1:10 4WD Touring standarta šasijām. Moderna alternatīva - "short LiPo", kas uz apjoma rēķina samazina baterijas izmēru un svaru.

 

Apjoms un atdeve? 

 

Baterijas apjoms, miliampērstundās, raksturo, rupji sakot, cik ilgi varēs ar šo aķīti pabraukt. Ar koptu, tehniskā kārtībā esošu šasiju, 5000mAh aķītis ir braucams ap stundu. Pa cik ar balansējošo lādētāju šādu bateriju var uzpildīt tās pašas stundas laikā, ar divām pakām pilnībā pietiek. Pēdējā laikā parādās pat 6000mAh ietilpīgi akumulatori, bet tiem arī svars un cena ir lielāki, tāpēc pērciet prātīgi.

Atdeve, kas tiek rakstūrota ar nominālvērtību "C", norāda, cik ātri var izlādēt akumulatoru. Izdalot 5Ah ar vienu stundu, sanāk, ka vidējā slodze driftā ir ap 1C, un uz mūsdienīgām baterijām ir norādīts līdz pat 80C. Pec vietējo braucēju pieredzes, ar labu kondensatoru arī 20C ir pietiekami, kaut gan ar ķīniešu brendiem drošāk ir ņemt 40C un uz augšu. 

 

Kas ir balansējošais lādētājs? 

 

Apskatot tipisku 2 šunu LiPo akumulatoru, var redzēt, ka izņemot + un - polus, ir arī trešais vadiņš. Tas ir vajadzīgs tādēļ, ka no vairākām šūnām sastāvošiem LiPo aķīšiem, šūnas nav perfekti vienādas kvalitātes, un kāda no tām ar laiku ātrāk zaudēs savu apjomu, un braucot, izlādēsies ātrāk. Šis vadiņš tiek pieslēgts pie attiecīgas balansējošā lādētāja ligzdas, un ļauj, lādējot, novienādot šunu voltāžu. Viens no populārākiem, vietējo braucēju vidū, balansējošiem lādētājiem, ir iMAX B6, un tā daudzie kloni.

 

Kā pieslēgt lādētāju pie 220V rozetes?

 

Daži veikali, tirgojot lādētājus, noklusē, ka komplektā nav iekļauts 220V AC -> 12V DC strāvas pārveidotājs. To var pasūtīt atsevišķi, vai piemeklēt no kāda portatīvā datora. Izmaksas - sākot ar 10$ + sūtīšana.

 

Kā lādēt? 

 

LiPo akumulatoriem vēlams vienmēr izmantot balansēšanas režīmu. Rekomendētā lādēšanas strāva ir 1C, kas nozīmē, ka N ampērstundu akumulātoru ir jālādē ar N ampēru strāvu. Šādi, akumulators tiks uzlādēts stundas laikā. Nesteidzoties, labāk lādēt ar mazāku strāvu, 1 vai 2A.

 

Kā glabāt?

 

Ja neplāno akumulatoru izmantot vairāk par mēnesi, vēlams to izlādēt/uzlādēt līdz 3.8V uz šūnu. Šim nolūkam lādētājiem ir Storage režīms.

 

Kā lietot? 

 

Kā jau tika minēts augstāk, LiPo tipa akumulatoriem nepatīk zemas temperatūras. Kā arī, tos nedrīkst izlādēt zemāk par 3V uz šūnu - mūsdienīgi ESC pie noteiktas voltāžas izslēdzas automātiski, vecākiem modeļiem būs nepieciešams speciāls pīkstulītis. LiPo nepareiza lietošana noved pie akumulatora priekšlaicīga apjoma zuduma. LiPo nedrīskt arī pakļaut pārlādei, īssavienojumiem un sitieniem - tas gan noved pie uguņošanas, kuru ir praktiski neiespējami nodzēst.

 

Par virsbūvēm 

 

Kā tiek veidota virsbūve? 

 

Process sākas ar caurspīdīgu leksāna vāku, kas pēc formas atgādina kādu populāru auto. Ar maskēšanas lenti tiek aizklāti lukturi un citas vietas, kuras nav vēlams aizkrāsot ciet. Ar speciālu, elastīgam polikarbonātam domātu krāsu, leksāns tiek nokrāsots no iekšpuses. Nokrāsotai virsbūvei tiek piestiprināti lukturi (lightbuckets) ar diodēm, un ievilkti vadi uz LED kontrolieri. Tiek pielikti spoguļi, izpūtēji, interkūleri, stiklu slotiņas, un pārējie aksesuāri. Liela pieredze virsbūvju krāsošanā ir Raimondam, forumā pazīstamam kā "rv".

 

Cik tas izmaksā? 

 

Augstākminētais variants - sākot ar 50 Ls. Ir pieejami arī lētāki varianti bez gaismām, un jau nokrāsoti, kuru cena ir ap 20 Ls. Ik pa laikam tirdziņa sadaļā parādās lietotas virsbūves dazādā kondīcijā, sākot pat ar 5 Ls, kas mēdz noderēt treniņos, kad žēl nošķilt dargo-smuko.

 

Vai visas virsbūves der manai šasijai? Vai mana virsbūve der visām šasijām? 

 

Ja mērogs ir pareizs, tad vairākums virsbūvju der vairākumam šasiju. Izņēmumi - šasijas ar motoru pirms priekšējās ass, kurām neder virsbūves ar ļoti zemu haubi vai īsu nosveri (piem. Mazda RX-7 uz MST FS-01), un šasijas ar pārāk minimālo iznesumu (piem Tamiya 185mm virsbūves uz Street Jam OTA-R31). Dažādām šasijām mēdz atšķirties virsbūves statņu izkārtojums, mainot šasiju gadās nepieciešamība urbt papildus caurumus virsbūvē. 

 

Nevaru atrast manas mīļākās mašīnas virsbūvi. 

 

Neko darīt, mūsu zemēs iecienīto vācu ražotāju virsbūves tiešām ir liels deficīts. Japāņu auto virsbūves ir daudz populārākas.

 

Sūtīšana no ārzemju interneta veikaliem

 

Cik izmaksā sūtīšana? 

 

Atkarībā no interneta veikala. Banzai Hobby mazām paciņām sūtīšana izmaksā sākot ar 2.50$, Broad Tech līdzīgas paciņas sūtīšana izmaksās vismaz 7$, bet Super-RC - vismaz 20$. Uzzināt sūtīšanas izmaksas var saliekot vēlamās preces grozā un uzspiežot "checkout" - nebaidieties to darīt, sūtīšanas izmaksas tiek aprēķinātas pirms apmaksas, kredītkarte tam nav nepieciešama.

 

Paciņas ar norādīto vērtību virs 10 eiro tiek apliktas ar muitas nodevu - 22% no norādītās summas. Parasti nodevu var samaksāt saņemot paciņu pasta nodaļā, kas ietur vēl vienu latu par šo pakalpojumu.

 

Cik ātri atnāk sūtījums? 

 

Atkarībā no valsts, izvēlētās piegādes tipa, un brīvdienām. Lētākā sūtīšana no Japānas nāk 3 līdz 5 nedēļas. Eksprespasts no ASV atnāk nedēļas laikā.

 

Ko darīt ar "tracking number"?

 

Ik pa laikam ievadīt to Latvijas Pasta rīkā "Meklēt sūtījumu". Kad paciņa atlido uz Latviju, tās gaitas caur muitas un pasta iestādēm sāk atzīmēties sarakstā. Parādoties ierakstam, ka sūtījums ir aizceļojis līdz saņēmēja pasta nodaļai, to var izņemt pat nesagaidot aicinājumu.

 

iOS ierīču lietotājiem būs noderīga lietotne "Posted", kas ir viens no nedaudziem šāda veida rīkiem ar Latvijas Pasta atbalstu.